1920-1930JAREN '20 PUBLISHER

De cloche was in de jaren ‘20 de meest bekende dameshoed. Een hoed met een  diepe ronde aansluitende bol en een aflopende rand. Na 1924 werd de cloche of pothoed diep over het kortgeknipte jongenskapsel getrokken. De hoeden hadden een kleine rand. Van voren werd de rand vaak opgeslagen. Van achteren was deze smaller en liep soms op niets uit.Halverwege  de jaren  ‘20 werden de kubistische invloeden in de mode merkbaar. De hoeden werden op een ingenieuze manier plat tegen de bol aan gevouwen zodat het effect van een badmuts of helmpje ontstond. De garnering was uiterst simpel om de contouren niet te verstoren.

1930-1940JAREN '30 PUBLISHER

De mode werd in de jaren ‘30 weer vrouwelijker.  Het jongensachtige en de helmmodellen verdwenen uit  beeld. De hoeden werden vaker voorzien van randen die vooral asymmetrisch van vorm waren. Begin jaren ‘30 was de lage bol erg populair. Deze werd schuin op het voorhoofd gedragen en het geheel had een kokette en elegante uitstraling. Na de roaring twenties spreken we nu over de flirty-thirties. Film, theater en kunststromingen hadden een grote invloed op de mode. Vanaf 1933 waren zowel grote als kleine hoeden populair en de verschillende modestijlen volgden elkaar snel op. Zo droegen de dames elegante toques, turbans en de pillbox werd gecombineerd met een grof haarnet van achteren.

 1940-1950JAREN '40 PUBLISHER

Tijdens de 2e wereldoorlog verdween de luxe uit de mode . Er was een grote schaarste aan materialen. Het was de tijd van repareren en improviseren. De hoed kreeg in die periode echter een andere functie. In Parijs werd de hoed een verzetssymbool. De Parisiennes gingen de meest extravagante hoeden dragen om de Duitsers te provoceren. In Engeland zagen ze de hoed als middel om het moreel hoog te houden. Men kon toen kiezen uit rechte matelots, omhooggeslagen Bretonse matelots, bootvormige randen, pannenkoekvormige baretten, kleine poppenhoeden, extravagante karrewielen en ingetogen haarnetjes. Tulbanden waren in die tijd de meest praktische hoofdtooi. De hoed bracht verlichting in die mistroostige tijd. Door de situatie in Europa kreeg een nieuwe generatie hoedenmakers de kans hun talenten te tonen.  Daar werden toen hoeden gemaakt waarvan ze in Europa alleen maar van konden dromen. In Europa gingen de modistes echter inventief te werk met de beperkingen die er waren. Dior lanceerde in 1947 een nieuwe model lijn die grote navolging kreeg. Het optimisme kwam terug en een nieuw tijdperk deed zijn intrede

1950-1960JAREN '50 PUBLISHER

Begin jaren ‘50 waren zowel de hele grote als de hele kleine hoeden populair. Het haar droeg men in die tijd vooral opgestoken met een knot achter op het hoofd. De hoeden met een grote rand hadden lage bollen en werden rijkelijk versierd met de meest kostbare veren en bloemen. We zien echter ook de kleine bonnets die achter op het hoofd werden gedragen. Of de pillbox schuin of recht op het hoofd. Kenmerkend voor de jaren ‘50 waren de kleine platte hoedjes die versierd  werden met kraaltjes, borduursels, veren  en voiles. In de 2e helft van de jaren ‘50 was er niets meer te merken van de schaarste van de oorlogsjaren. Er was een overvloed aan de mooiste materialen  die de modistes verwerkten tot prachtige creaties. In de jaren ‘50 kregen de couturiers meer invloed op de hoedenmode. Dior  lanceerde in 1947 een stijl die grote navolging kreeg. De New-Look. Hij ging ook hoeden ontwerpen en zijn hoedenlijn volgde dit silhouet. De  hoeden van de gevestigde hoedenhuizen waren minder spectaculair maar vaak flatteuzer. De modistes gingen uit van de klant en niet van het totaalbeeld.

1960-1970JAREN '60 PUBLISHER

Eind jaren ’50 ging men het haar hoger dragen. Haren werden getoupeerd, krulspelden werden ingezet en er werd kwistig met haarlak gewerkt. Deze trend zette zich voort in de jaren ’60. De kapsels bleven groeien. De modistes volgden deze trend. De bollen werden steeds hoger. Het was niet handig om met deze kapsels hoeden te dragen en dit gebeurde dan ook steeds minder. Niet alleen de kapsels zijn de oorzaak van deze trend. De jaren ’60 was ook de periode van grote maatschappelijke veranderingen. De jongeren verwierpen de gevestigde waarden van hun ouders en gingen een eigen mode creëren zonder de symbolen van het establishment. De hoeden en handschoenen verdwenen  steeds meer uit beeld.