1940JAREN '40 PUBLISHER

Tijdens de 2e wereldoorlog verdween de luxe uit de mode . Er was een grote schaarste aan materialen. Het was de tijd van repareren en improviseren. De hoed kreeg in die periode echter een andere functie. In Parijs werd de hoed een verzetssymbool. De Parisiennes gingen de meest extravagante hoeden dragen om de Duitsers te provoceren. In Engeland zagen ze de hoed als middel om het moreel hoog te houden. Men kon toen kiezen uit rechte matelots, omhooggeslagen Bretonse matelots, bootvormige randen, pannenkoekvormige baretten, kleine poppenhoeden, extravagante karrewielen en ingetogen haarnetjes. Tulbanden waren in die tijd de meest praktische hoofdtooi. De hoed bracht verlichting in die mistroostige tijd. Door de situatie in Europa kreeg een nieuwe generatie hoedenmakers de kans hun talenten te tonen.  Daar werden toen hoeden gemaakt waarvan ze in Europa alleen maar van konden dromen. In Europa gingen de modistes echter inventief te werk met de beperkingen die er waren. Dior lanceerde in 1947 een nieuwe model lijn die grote navolging kreeg. Het optimisme kwam terug en een nieuw tijdperk deed zijn intrede